Bike-Improvement

Fietsmeting-ds

Tijdrit-Triatlon afstelling

Bike-Improvement c.v.                                      Gsm: 0492/ 31 00 71 Herentalsebaan 22 b  2520 Ranst                      ING: BE37 3630 9072 2928 Btw: BE0838.572.819                                       BIC code: BBRUBEBB                                   
Hoe doen wij onze afstelling?
Onze aanbevelingen!
Wij bevelen onze atleten, om zo optimaal mogelijk te zitten, een Cobb Fifty-Five zadel of een Ism zadel aan. Deze zadels hebben vele voordelen. a) Met een klassiek zadel zit je bij een tijdrit of triatlon helemaal op het puntje van je zadel.     Dit heeft bepaalde consequenties qua comfort. Daardoor wordt er meer gefixeert op de pijnlijke en ongemakkelijke tijdrithoudingen     kan je je niet optimaal concentreren.     Met de twee voornoemde zadels heb je veel meer comfort en is pijn aan het zitvlak volledig onbekend. b) De Fifty-Five van Cobb Cycling of Ism heeft nog als voordeel dat de renner de UCI regel een stuk kan omzeilen omdat dit zadel qua     constructie helemaal anders is dan een gewoon zadel. Men zit ongeveer 5 cm meer naar voor.
c) De TT zadels hebben ook een ander groot voordeel, door zijn speciale constructie worden er in de bekkenbodem ook meer spieren gebruikt en kan men meer power voortbrengen dan met een klassiek zadel. Dat voel je in het begin wanneer je de eerste keren met dit zadel rijdt. Ook voel je je zitbeenderen, en dat geeft in de beginperiode wat ongemak maar verdwijnt zeer snel.
-We meten de atleet eerst volledig op. -Dan stellen we de fiets af volgens de normen van de UCI voor de renners en voor triatleten gelden dan weer andere regels.. -De atleet neemt dan plaats op de tijdrit-triatlonfiets en we doen een video opname. -De video opname wordt dan geanalyseerd met onze Sports analyser software. -Aan de hand van deze analyse wordt de positie, in samenspraak met de atleet aangepast. -Zo volgen er telkens nieuwe analyses tot de renner zijn perfecte positie heeft gevonden. -Deze werkwijze lijdt tot zeer goed resultaten, maar neemt wel heel wat tijd in beslag.
Windtunneltesting in Flanders Bike Valley Wij hebben in Flanders Bike Valley twee dagen getest wat belangrijk is om de meest aerodynamische houding te vinden waarbij men het meeste vermogen kan genereren. Dit ging van gewone fiets tot aero fiets, kledij, schoenen, extenders en helmen. wij danken Bioracer voor het gebruik van de verschillende soorten aeropakken alsook Profile Design voor het gebruik van de verschillende soorten extenders. Ook het gebruik van verschillende soorten Lazer helmen bracht enkele verrassende besluiten. Hieronder ziet u een schematische voorstelling van de onze resultaten. We staan altijd tot uw beschikking indien je inlichtingen wil aangaande Triatlon of Tijdrit houding.
Aerodynamic Resistance
Fundamentels of aerodynamics
P=D.U=1            2pU CdS
3
P= Power (Watt) D= Drag (N) U= Velocity (m/s) p= Density (kg/m ) Cd= Drag Coëficiënt S= Frontal Area (m²) CdS=drag area         main aerodynamic property
3
Drag Coëfficiënt  Cd
Reduction of aerodynamic drag by reducing CdS
Windtunnel in Flanders Bike Valley
Dit is weerstand die je ondervindt van de tegenwind.
Rolweerstand                                          De wervelwind achter de rijder is ook een remmende factor dat                                                                           zo veel mogelijk moet uitgesloten worden.
Dit is een voorbeeld van hoe je met minder vermogen toch even snel kan rijden indien je een aantal voorwaarden voldoet. Kleding, aerobars, bovenop het stuur, in de beugels of ander extenders met verschillende handposities.
Hierboven zijn de verschillende mogelijkheden die wij hebben benut om de testen goed uit te voeren
Startpositie: Wij zijn begonnen met het vermogen te meten van een persoon die tegen 50km/u rijdt in gewone kledij en de handen op de remgrepen geplaatst. Daarvoor is een vermogen nodig van 609 watt.
Dit is de positie die Tom Dumoulin en Victor Campenaerts aannemen op hun TTfiets. Deze houding is niet comfortabel maar door de vele uren training kunnen zij deze positie toch een 2 tal uren aanhouden. Deze houding is niet aanbevolen voor Triatlon.
Verschillende soorten Aero schoenovertrekken en kousen.
Verschillende soorten extenders zoals hieronder afgebeeld.
De gebruikte extenders van profile design. De bovenste extender is niet toegelaten van UCI. Deze is wel de meest aerodynamische extender en die mag gebruikt worden voor triatlon.
Uitslag voor de postie van de extenders naar binnen dan wel naar buiten geplaatst.
Hierboven de test voor verschillende helmen. Voor deze persoon is de Lazer Victor de meest aerodynamische. Maar dat wil niet zeggen dat die voor iedereen goed is. Dat hangt af van hoe men op de fiets zit in functie van de flexibiliteit, lichaamsafmetingen.
Aerometing systeem Bioracer=99€ Aerometing in Windtunnel Flanders Bike Valley te Beringen= 685€